sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Aakkoshaaste

Syksyn mittaan tai oikeastaan jo kesällä Tour de sockin aikana sukelsin syvemmälle Ravelryn maailmaan. Olen ollut siellä jäsenenä jo monta vuotta mutta en erityisen aktiivisena. Syksyllä löysin Lankalaatikko ryhmän ja se tuntui kovasti minun paikaltani.

Ryhmässä ideoitiin Aakkoshaaste loppuvuodesta. Ideana on neuloa kaikki aakkoset ja lisäsäännöt sai jokainen osallistuja kehitellä itselleen. Minun sääntöni ovat hyvinkin löyhät. Aakkoset voi neuloa satunnaisessa järjestyksessä ja ohjeen nimen voi tarpeen vaatiessa keksiä itse.

Näillä spekseillä onkin jo syntynyt ensimiseksi B-Bones sukat. Ohje Neulekirjasta hyvinmarinoituneesta ruskeankirjavasta Nalle Taika langasta. Langankulutus n. 80g ja sukkien koko 38.

K- kaksi sukkaa kerralla syntyi ajatuksesta opetella neulomaan sukat pröllä. Ostin suomalaisen kirjakaupan alesta jo syksyllä Melanie Oakesin kaksi sukkaa kerralla 2 mutta unohdin ompelukiireessä koko kirjan. Saatuani joululahjaksi pitkiä pyöröpuikkoja oli lomalla aikaa uuden opetteluun. Alku tuntui hankalalta mutta kun vartta oli neulonut jonkin matkaa alkoi neulominen sujua. Lankana Regian 6-fach joka ei väriltään minun silmään oikein ihastuttanut. Ystäväni kuitenki  tykkäsi langan väristä ja tarjosin sukkia hänelle. Ongelmaksi muodostui vain se että sukat olisi pitänyt neuloa 52s eikä 48s joten lopputulos on aika nafti 38 jalkaan. Ehkä minun on kuitenkin tarjottava sukkia palautusoikeudella jos eivät löydä sopivaa jalkaa. Harmitus.

Joka tapauksessa kaksi sukkaa kerralla tuo mukavaa vaihtelua perussukan neulomiseen joten kyllä noitakin voi silloin tällöin tehdä.

4 kommenttia:

  1. Käympä kurkkaamassa sen Lankalaatikon, olisko se minunkin paikkani. Olenhan minäkin ravelryssä, mutta ei ole tullut kuin kurkittua toisten tekeleitä. Tuommoiseen sukkahaasteeseen minusta ei kuitenkaan ole =)

    VastaaPoista
  2. Tuo ravelry on kyllä ihan huippupaikka. Itse olen ollut siellä muutaman vuoden, en kylläkään pidä stashia, tee projekteja enkä paljoa juttelekaan. Osallistun sillein taustalla :D Siellä saa kyllä kulumaan tuntikausia, aina löytää hyviä vinkkejä ja upeita ohjeita. Noita mokomia ohjeita tulee hamstrattua ja ostettuakin, vaikkei ikuna ehdi niitä neuloa... Pöh.

    VastaaPoista
  3. Samassa lootassa ollaan! Minäkin olen ollut ravelryssä jo vuosia, mutta nyt Neulomon hiljennyttyä on pitänyt lähteä etsimään vertaistukea muualta. No ravelrysta sitä löytyy!
    Kun on oppinut tekemään molemmat sukat kerralla, paluuta vanhaan ei taida olla ainakaan perussukkien osalta. Tykkään!

    VastaaPoista
  4. Tuo nyt oli mulle ihan uutta. Olen sun blogissa ekaa kertaa ja liityin heti lukijaksikin. Ois kiva jos tulisit kylään Aurinkokujallekkin.

    VastaaPoista