tiistai 10. heinäkuuta 2012

Retrokeittiö

Retro on varmaan kadonnut jo muodista aikoja sitten mutta minä tulen näissä yleensä vähän jälkijunassa. Tarkoitus ei ollut edes retroilla, lopputulos vain näyttää siltä :)

Kesällä teemme aina reissun miehen vanhempien luo ja minusta on mukavaa viedä jotain tuliaisia. Tänä vuonna tossujen virkkaus tai villasukat eivät innostaneet joten päätin kokeilla pannunalusen tekemistä vironvilla palleroilla.

Pannunalunen on siis tehty pyörittelemällä vironvillasta palleroita jotka huovutettiin pesukoneessa. Huovutuksen jälkeen ommeltiin vain yhteen. Helppoa ja nopeaa! Esikoinen teki vähän värikkäämmän version josta yritettiin yhdessä tehdä pyöreätä muttei onnistuttu. Nyt kyllä jälkeenpäin tiedän miten seuraavasta saadaan pyöreä ja ommellaan niin etteivät pmpelulangat jää näkyviin... Vironvillaa kului ruskeaan pannunaluseen 70grammaa ja kirjavaan 50g.

Jotain piti keksiä pannunaluselle kaveriksi joten virkkasin pari pannulappua 7 veljeksestä. Tarkkasilmäiset näkevät että oranssista tuli yhsi kerros suurempi kuin keltaisesta mutta mieheni sanoin "ne on käsintehtyjä" eli saivat kelvata uniikkeina :) Pannulappuihin kului lankaa yhteensä 50g ja malli on ihan omasta päästä. En ole juurikaan pannulappuja tehnyt joten tyttärenikin totesi ettei tiennyt minun osaavan sellaisia tehdä!:)

Nämä retrojutut olivat Kyjy nr.9 ja niitä pakersin 3-4.7.2012.

Lisää Kyjy töitä olisi vielä esiteltävänä kunhan viitsisi kuvata ne ensin...


5 kommenttia:

  1. Kivoja "retro" juttuja. Mulla olis villasta huovutettuja palleroita odottamassa uusio käyttöä ja olen haaveillut tekeväni tuollaisia pannunalusia niistä. Minä vaan oon joskus niin turkasen aikaan saamaton että kaikki kestää.

    VastaaPoista
  2. Hauska idea tuo pannunalunen! Täytyykin laittaa korvan taakse, kun noita vironvillajämiäkin kertyy nurkkiin.

    VastaaPoista
  3. Mainioita pannunalusia:) väreistä tykkään erityisesti.

    VastaaPoista
  4. Ladybug: kiitos kommentistasi! Minäkin olen "aikonut" kokeilla tuollaisen pannunalusen tekoa jo varmaan niin kauan kun vironvilloja on kaapista löytynyt joten hiljaa hyvä tulee ;)

    Krista: Huiveista jää juuri sopivia jämiä tällaiseen. Kaikkein parasta olisi kun viitsisi samantien keriä sen loppukerän pieniksi palloiksi ja kun niitä on tarpeeksi niin heittäisi pesukoneeseen. Minä tosin en ole näin ahkera...;)

    Zelda: kiitos kommentistasi. Kyllähän noista ihan pirteät tuli:)

    VastaaPoista